Helsingør Vinfestival

Foreningen

Helsingør Vinmuseumsforening er stiftet i 1999 og er ikke, som navnet måske kunne antyde, tilknyttet et statsejet museum. Foreningen arbejder derimod hen på at kunne åbne en Vinmuseumsudstilling, som kan vise den betydning den gamle øresundsstad Helsingør har haft som vinby igennem tiderne, hvor man har lagret og aftappet vin helt tilbage fra klareringen af Øresundstolden i 1427-1857.

For at kunne holde liv i disse aktiviteter og intentioner, om en samlet vinudstilling, foregår der i foreningen forskellige aktiviteter, hvoraf de største og vigtigste er vinfestivaller. Den største af disse af afholdes hvert år i oktober, klik her for yderlige informations om festivalen.

I foreningens istandsatte lokaler i kælderen under Skibsklarerergaarden i Strandgade 91 afholdes blandt andet vinsmagninger, vinforedrag, vinarrangementer og vinskole.