Helsingør Vinfestival

Vedtægter

Vedtægter for Helsingør Vinklub.

§ 1 Navn og hjemsted

1.1. Foreningens navn er Helsingør Vinklub. Foreningen er stiftet 1998.

1.2. Foreningens hjemsted er Helsingør.

§ 2 Formål

2.1. Foreningen har til formål at fremme medlemmernes interesse og kendskab til vinens væsen, dens geografi og historie. Supplerende er formålet at tilbyde vinskole for Foreningens medlemmer, samt afholde diverse relevante arrangementer for Foreningens medlemmer, herunder, men ikke begrænset til vinsmagning. Derudover afholdelse af Foreningens årlige vinfestival.

§ 3 Medlemsforhold

3.1. Som medlem kan optages enhver, der er myndig og er fyldt 18 år, og som tilslutter sig foreningens formål og betaler kontingent, jf. § 4. Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige bestemmelser.

3.2. Bestyrelsen kan maks. 4 uger efter indmeldelse, afvise et medlem, såfremt medlemmet ikke opfylder betingelserne for medlemskab jfr. pkt. 3.1.

3.3. Afslag på medlemskab, som følge af ubetalt pengepligt ydelse til Foreningen eller afvisning af medlemskab jfr. 3.2., kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.

3.4. Udmeldelse sker skriftligt ved meddelelse til bestyrelsen. Udmeldelse kan ske med én måneds varsel til udgangen af en kontingentperiode. Alle økonomiske mellemværender opgøres og betales ved udmeldelse.

§ 4 Kontingent og Donationer

4.1. Kontingentet opkræves i september måned. Opkrævninger til arrangementer - fx vinskole og smagninger - opkræves ved tilmelding til arrangementet.

4.2. Bestyrelsen opkræver kontingent, og det er bestyrelsen som fastlægger betalingsterminer samt opkrævningsform.

4.3. Hvis et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, slettes den pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen, jf. § 5.

4.4. Donationer, til hvilke der ikke er knyttet særlige bestemmelser, henlægges til en reservefond, som kan benyttes til de i § 2 fastsatte formål.

§ 5 Udelukkelse og eksklusion

5.1. Et medlem kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, udviser gentagen upassende adfærd, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser, herunder betaling af kontingent. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører. Allerede betalt kontingent tilbagebetales ikke.

5.2. I sager vedrørende eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, med undtagelse af eksklusion grundet manglende betaling af kontingent eller anden pengepligtig ydelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet. Generalforsamlingen kan godkende eller omstøde bestyrelsens beslutning om eksklusion med almindeligt flertal.

5.3. Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.

§ 6 Ordinær generalforsamling

6.1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender, medmindre andet fremgår af disse vedtægter.

6.2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned i Helsingør Kommune. I særlige tilfælde kan bestyrelsen udskyde generalforsamlingen til efter marts måned.

6.3. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst 2 ugers varsel.

6.4. Indkaldelsen fremsendes alene med e-mail til Foreningens medlemmer. Det er medlemmernes ansvar, at bestyrelsen til enhver tid har medlemmets gældende mailadresse. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest 6 dage før generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge.

6.5. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt personer bestyrelsen har inviteret.

6.6. Stemmeret har alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance eller har anden pengepligtig ydelse i restance. Der kan stemmes ved personligt fremmøde eller ved fuldmagt, i det omfang fuldmagten er overleveret til den under pkt. 1 i dagsorden valgte dirigent straks efter denne er valgt.

6.7. En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.

6.8. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme skriftlig afstemning i det omfang dirigenten finder dette mest formålstjenligt.

6.9. Bestyrelsen sørger for, at der tages referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten, hvorefter det fremsendes til medlemmerne pr. e-mail., senest 4 uger efter afholdt generalforsamling.

6.10. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal, jf. §§ 12 og 13.

§ 7 Dagsorden for ordinær generalforsamling

7.1. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

1) Valg af dirigent
2) Bestyrelsens beretning om Foreningens virksomhed i det forløbne regnskabsår
3) Forelæggelse af årsregnskab til godkendelse
4) Godkendelse af handlingsplan for næste års arbejde i Foreningen
5) Mulige forslag fra bestyrelsen eller fra Foreningens medlemmer
6) Valg af formand
7) Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
8) Valg af revisor
9) Valg af revisorsuppleant
10) Fastsættelse af kontingent
11) Eventuelt

§ 8 Ekstraordinær generalforsamling

8.1. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Der skal indkaldes, når mindst en fjerdedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det emne, som kræves behandlet.

8.2. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med 2 ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse gælder på samme måde som for ordinær generalforsamling.

§ 9 Bestyrelsen

9.1 Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen skal mellem generalforsamlingerne sikre, at Foreningens drift sker på forsvarlig vis, at den på generalforsamlingen vedtagne handlingsplan gennemføres, samt at Foreningens formål fremmes. Supplerende er det Bestyrelsens opgave at sikre, at alle punkterne til brug for generalforsamlingen er udarbejdet og klart til generalforsamlingen.

9.2. Bestyrelsen består af 7 bestyrelsesmedlemmer, heraf 1 formand samt 2 bestyrelsessuppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig selv og foretager selv nødvendig fordeling af opgaverne. Bestyrelsens konstitution skal ske senest 1 mdr. efter afholdt generalforsamling/ekstraordinær generalforsamling. Hvert år afgår halvdelen af medlemmerne i den bestemte rækkefølge. Genvalg kan finde sted.

9.3. Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmer er til stede. Sekretæren udarbejder referat af bestyrelsens møder.

9.4. Beslutninger kan vedtages ved simpelt flertal. Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme. Ved stemmelighed tæller formandens stemme dobbelt.

9.5. Bestyrelsen vælger næstformand, sekretær og kasserer.

§ 10 Regnskab og revision

10.1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

10.2. Bestyrelsen sørger for udarbejdelse af Foreningens årsregnskab. Regnskabet skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status. Dette regnskab revideres og skal godkendes af generalforsamlingen.

10.3. Regnskabet revideres af en på generalforsamlingen valgt revisor. På hver ordinær generalforsamling skal supplerende vælges en revisorsuppleant.

10.4. Revisoren skal hvert år gennemgå årsregnskabet og påse, at det er regnskabsmæssigt korrekt, og at indtægter og udgifter er udtryk for rimelige dispositioner. Revisoren skal forsyne årsregnskabet med en påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at påse bogføring og foreningens beholdninger.

§ 11 Tegningsret og hæftelse

11.1. Foreningen tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem, eller af tre bestyrelsesmedlemmer.

11.2. Bestyrelsen kan give Foreningens kasserer fuldmagt til at modtage indbetalinger og betale for indgåede forpligtelser. Alle udbetalinger skal godkendes af formanden og kassereren.

11.3. Bestyrelsen kan endvidere meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.

11.4. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke for disse forpligtelser.

§ 12 Vedtægtsændringer

12.1. Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

12.2. Vedtagelse af fusion med en anden forening afgøres efter reglerne om vedtægtsændringer.

12.3. Opløsning af foreningen afgøres efter reglerne om vedtægtsændring.

§ 13 Opløsning

13.1. Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to generalforsamlinger. Til vedtagelse af opløsning kræves, at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge generalforsamlinger.

13.2. På den afsluttende generalforsamling skal træffes beslutning om, hvordan selskabets formue skal anvendes, idet det er påkrævet, at Foreningens kapital anvendes i overensstemmelse med de i § 2 nævnte formål, eller i anden række tilfalder et almennyttigt formål. Ingen medlemmer, eller medlemmernes tætte familie, må få direkte eller indirekte andel i formuen.

13.3. Til at forestå opløsningen af foreningen vælger den afsluttende generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige dispositioner. Omkostningerne forbundet med opløsning afholdes af Foreningens formue.